Други долазак Господа нашег Исуса Христа. Чиме ће Суд бити праћен? Васкрсење мртвих. Аргументи против оповргавања могућности Васкрсења.
Други долазак Господа нашег Исуса Христа.
Крај света – Васкрсење мртвих силом Господа Исуса Христа. „А када дође Син Човечији у слави Својој и сви свети анђели са Њим, тада ће сести на престо славе Своје. И сабраће се пред Њим сви народи, и разлучиће их једне о других као пастир што разлучује овце“ (Мт. 25, 31-32). Сличних места у Светом Писму има много, на пример: „Јер ко се постиди Мене и Мојих речи у роду овоме прељуботворном и грешном, и Син ће Се Човечији постидети њега кад дође у слави Оца Својега са светим анђелима“ (Мк. 8, 38). У Писму има неколико стотина места о Другом доласку Господа Исуса Христа, зато не можемо све да их набројимо.
Долазак Господа биће очигледан за све. Многи лажни учитељи-јеховисти, висарионовци, езотерици, теозофи и други уче да је Други Христов долазак – духовни. Оваква идеологија се код православних хришћана назива идеологијом антихриста. „И одмах ће се по невољи тих дана сунце помрачити, и месец своју светлост изгубити, и звезде с неба псти, и силе небеске покренути се. И тада ће се показати знак Сина Човечијега на небу; и тада ће проплакати сва племена на земљи; и угледаће Сина Човечијега где долази на облацима небеским са силом и славом великом. И послаће анђеле Своје с великим гласом трубним; и сабраће изабране своје од четири ветра, од краја до небеса“ (Мт. 24, 29-31). Пре него што дође Господ појавиће се знамење – Крст на небу. Кад Христос дође сви људи ће то видети и неће бити могуће да Га не виде. Други долазак Исуса Христа се детаљно описује у Апокалипси (Откр. 19, 11-21). Долазак Господа ће бити очигледан.
Долазак Господа ће означити почетак Судњег дана. „И видех велики, бели престо, и Онога што седи на њему, од Чијега лица побеже земља и небо, и места им се не нађе. И видех мртве, велике и мале, где стоје пред престолом, и књиге се отворише, и друга се књига отвори, која је Књига живота; и бише суђени мртви по делима својим као што је записано у књигама. И море даде мртве који су у њему, и смрт и пакао дадоше мртваце који беху у њима, и бише суђени сваки по делима својим. И смрт и пакао бише бачени у језеро огњено. Ова смрт је друга смрт. И ко се не нађе записан у Књизи живот бачен би у језеро огњено“ (Откр. 20, 11-15).
Христа ће довести Бог Отац. Писмо каже да Христос неће доћи Сам, довешће Га Бог Отац. „Јер ако верујемо да Исус умре и васкрсе, тако ће и Бог оне који су уснули у Исусу довести с Њим“ (1 Сол. 4, 14). Бог ће довести Христа, све анђеле и све свете који сад живе на Небу, на земљу. „И опет, када уводи Првороднога у Васељену, говори: И нека Му се поклоне сви анђели Божији“ (Јевр. 1, 6). То ће бити дан највећег тријумфа Спаситеља – Господа. „Да се у име Исусово поклони свако колено што је на небесима и на земљи и под земљом“ (Фил. 2, 10). Светитељ Григорије Ниски каже да ће се „кад Бог уведе Христа на Земљу, пред Њим поклонити анђели, људи и демони“.
Христов долазак означава праведан Суд. „То је знак праведнога Суд Божијега, да се удостојите Царства Божијега, за које и страдате, пошто је праведно у Бога да узврати муку онима који вас муче, а вама страдалницима спокојство са нама када Се јави с неба Господ Исус с анђелима силе Своје, у огњу пламеноме, који ће осудити оне који не познају Бога и не покоравају се Јеванђељу Господа нашега Исуса Христа. Такви ће бити осуђени на вечну погибељ од лица Господњега и од славе силе Његове, када дође у онај Дан да се прослави у светима Својима и покаже се диван у свима верујућима, јер поверовасте сведочанству нашему“ (2 Сол. 1, 5-10). Хришћани трпе невоље као доказ Суда Божија. Ако постоји закон праведности и неко неправедно страда, сигурно ће наступити суд. Господ ће доћи с Неба, са Истока. Долазак Господа је вршење освете. Дан Суда је дан кад ће истећи време милосрђа Божијег и наступити време узвраћања по делима. „Реците народима: Господ царује; зато је Васељена тврда и неће се поместити; Он ће судити народима право. Нек се веселе небеса, и земља се радује; нек пљеска море и шта је у њему; нека скаче поље и све што је на њему; тада нек се радују сва дрвета шумска пред лицем Господњим; јер иде, јер иде да суди земљи. Судиће Васељени по правди, и народима по истини Својој“ (Пс. 96, 10-13).
Пред лицем Господа иде огањ. Цео 50. псалам (Пс. 50, 1-23). Између осталог: „Иде Бог наш, и не ћути; пред Њим је огањ који прождире, око Њега је бура велика“ (Пс. 50, 3). Овај огањ је Дух Свети!!! Није случајно што се пламен појавио на дан Педесетнице. „Пошаљеш дух Твој, постају, и понављаш лице земљи“ (Пс. 104, 30).
Христос долази с горе Сион. „Са Сиона, који је врх красоте, јавља се Бог“ (Пс. 50, 2).
Чиме ће Суд бити праћен?
Цела Црква ће се сјединити у једном тренутку. „Јер вам ово казујемо речју Господњом да ми који будемо живи о доласку Господњем, нећемо претећи оне који су уснули. Јер ће Сам Господ са заповешћу, гласом арханђела и са трубом Божијом, сићи с неба, и прво ће мртви у Христу васкрснути; а потом ми живи који останемо бићемо заједно с њима узнесени, на облацима у сретање Господу у ваздуху, и тако ћемо свагда с Господом бити“. (1 Сол. 4, 15-17). Ово су речи утехе. Цела Црква ће се сјединити у једном тренутку. Зато не треба ридати на сахранама, треба мало да плачемо због растанка, али не више него због путовања у Владивосток. Човек ће се гарантовано вратити!
Наступање краја времена. Бог Отац ће затрубити у трубу и наступиће крај времена: „И анђео којега видех где стоји на мору и на земљи, подиже своју десну руку према небу, и закле се Оним Који живи у векове векова, Који сазда небо и што је на њему, и земљу и што је на њој, и море и што је у њему, да времена више бити неће; него у дане гласа седмога анђела, када буде затрубио, онда ће се свршити тајна Божија, као што јави слугама Својим пророцима“ (Откр. 10, 5-7). „И Господ ће Се показати над њима, и стрела ће Његова изаћи као муња, и Господ ће Господ затрубити у трубу и поћи ће с вихорима јужним“ (Зах. 9, 14).
Место Страшног суда.
„Нека се подигну и дођу народи у долину Јосафатову; јер ћу онде сести да судим свим народима унаоколо… И Господ ће рикнути са Сиона, и из Јерусалима… И познаћете да сам Ја Господ Бог ваш, који наставам на Сиону, у светој гори Својој; и Јерусалим ће бити свет, и туђинци неће више ићи по њему. И тада ће горе капати слатким вином, и хумови ће се топити од млека, и свим потоцима Јудиним тећи ће вода, и изаћи ће извор из дома Господњег и натопиће долину Ситим… А Јуда ће стајати довека и Јерусалим од колена до колена. И Господ ће наставати у Сиону“ (Јоил. 3, 12-21). Код пророка Исаије има врло много места о томе, једно од њих је (Ис. 66, 15-24).
Господ ће свакоме дати по делима његовим. „И у Тебе је, Господе, милост; јер Ти плаћаш свакоме по делима његовим“ (Пс. 62, 12). „Јер ће доћи Син Човечији у слави Оца Својега са анђелима Својим, и тада ће узвратити свакоме по делима његовим“ (Мт. 16, 27). „Који ће дати свакоме по делима његовим: живот вечни онима који истрајношћу у добрим делима траже славу и част и бесмртност; а јарост и гнев онима који се упорно противе истини, а покоравају неправди“ (Рим. 2, 6-8). „И децу њену погубићу смрћу; и познаће све Цркве да сам Ја Који испитује бубреге и срца, и даћу свакоме од вас по делима вашим“ (Откр. 2, 23). „Ево долазим ускоро, и плата Моја са мном, да дам свакоме по делима његовим“ (Откр. 22, 12).
Свима ће бити суђено. „Јер нам се свима ваља јавити на суду Христовом, да прими сваки оно што у телу учини, било добро или зло“ (2 Кор. 5, 10). „А ти, зашто осуђујеш брата свога? Или ти, зашто ниподаштаваш брата свога? Јер ћемо сви предстати суду Христовом“ (Рим. 14, 10). Прво ће бити свеопшта пресуда људима, а затим појединачни суд свакоме по делима његовим.
Општи Суд над људима. „А када дође Син Човечији у слави Својој и сви свети анђели са Њим, тада ће сести на престо славе Своје. И сабраће се пред Њим сви народи, и разлучиће их једне од других као пастир што разлучује овце од јаради. И поставиће овце са десне стране Себи, а јарад са леве. Тада ће рећи Цар онима што му стоје са десне стране: Ходите благословени Оца Мојега; примите Царство које вам је припремљено од постања света. Јер огладнех, и дадосте Ми да једем; ожеднех, и напојисте Ме; странац бех, и примисте Ме; наг бех, и оденусте Ме; болестан бех, и посетисте Ме; у тамници бех, и дођосте Ми. Тада ће Му одговорити праведници говорећи: Господе, када Те видесмо гладна, и нахранисмо? Или жедна, и напојисмо? Кад ли Те видесмо странца, и примисмо? Или нага, и оденусмо? Кад ли Те видесмо болесна или у тамници, и дођосмо Ти? И одговарајући Цар, рећи ће им: Заиста вам кажем: кад учинисте једноме од ове Моје најмање браће, Мени учинисте. Тада ће рећи и онима што Му стоје с леве стране: Идите од Мене, проклети, у огањ вечни који је припремљен ђаволу и анђелима његовим. Јер огладнех, и не дадосте Ми да једем; ожеднех, и не напојисте Ме; странац бех, и не примисте Ме; наг бех, и не оденусте Ме; болестан и у тамници бех, и не посетисте Ме. Тада ћу му одговорити и они говорећи: Господе, када Те видесмо гладна или жедна, или странца или нага, или болесна или у тамници, и не послужисмо Ти? Тада ће им одговорити говорећи: Заиста вам кажем: кад не учинисте једноме од ових најмањих, ни Мени не учинисте. И ови ће отићи у муку вечну, а праведници у живот вечни“ (Мт. 25, 31-46).
Сви треба да дајемо милостињу да нам срце не би огрубело.
„Гледах докле се поставише престоли, и старац седе, на коме беше одело бело као снег, и коса на глави као чиста вуна, престо Му беше као пламен огњени, точкови Му као огањ разгорео. Река огњена излажаше и течаше испред Њега, хиљада хиљада служаше Му, и десет хиљада по десет хиљада стајаху пред Њим; суд седе, и књиге се отворише“ (Дан. 7, 9-10). Овде се под књигама подразумева човекова савест која ће га разобличавати на Суду. О осуђивању савести људи на Суду: „Јер који без закона сагрешише, без закона ће и изгинути; а који под законом сагрешише, по закону ће се осудити. Јер нису праведни пред Богом они који слушају закон, него ће се оправдати они који испуњавају закон. Јер кад незнабошци немајући закона чине од природе што је по закону, они немајући закон сами су себи закон; они доказују да је у срцима њиховим написано оно што је по закону, пошто сведочи савест њихова, и пошто се мисли њихове међу собом оптужују или оправдавају, на дан када Бог узасуди тајне људске по јеванђељу мојему кроз Исуса Христа“ (Рим. 2, 12-16). И свако ће видети туђе грехове и људи ће моћи да виде грехове свакога, осим исповеђених грехова који се бришу за време исповести.
На Суду покајање више неће бити могуће. „Борите се да уђете на уска врата; јер вам кажем: многи ће тражити да уђу и неће моћи. Кад устане домаћин и затвори врата, и почнете напољу стајати и куцати у врата говорећи: Господе, Господе, отвори нам! И одговарајући рећи ћу вам: Не познајем вас откуда сте. Тада ћете почети да говорите: Једосмо пред Тобом и писмо, и по трговима нашим учио си. А Он ће рећи: Кажем вам, не познајем вас откуда сте. Одступите од Мене сви који чините неправду! Онде ће бити плач и шкргут зуба, кад видите Аврама и Исака и Јакова и све пророке у Царству Божијем, а себе на пољу истеране. И доћи ће од истока и запада и од севера и југа и сешће за трпезу у Царству Божијем. И гле, има последњих који ће бити први, и има првих који ће бити последњи“ (Лк. 13, 24-30).
Васкрсење мртвих.
Сви мртви ће васкрснути. „А Исус одговори и рече им: Заиста, заиста вам кажем: Син не може ништа чинити Сам од Себе него што види да Отац чини; јер што Он чини, то исто чини и Син; јер Отац љуби Сина, и све Му показује што Сам чини; и показаће у већа дела од ових да се ви чудите. Јер као што Отац подиже мртве и оживљава, тако и Син које хоће оживљава. Јер Отац не суди никоме, него је сав удео дао Сину. Да сви поштују Сина као што поштују Оца. Ко не поштује Сина не поштује ни Оца Који Га је послао. Заиста, заиста вам кажем: Ко Моју реч суша и верује Ономе Који Ме је послао, има живот вечни, и не долази на суд, него је прешао из смрти у живот. Заиста, заиста вам кажем, да долази час, и већ је настао, када ће мртви чути глас Сина Божијег и чувши га оживеће. Јер као што Отац има живот у Себи, тако даде и Сину да има живот у Себи; и даде Му власт и да суди, јер је Син Човечији. Не чудите се томе, јер долази час у који ће сви који су у гробовима чути глас Сина Божијега, и изаћи ће они који су чинили добро у васкрсење живота, а они који су чинили зло у васкрсење суда. Ја не могу ништа чинити Сам од Себе; како чујем онако судим, и суд је Мој праведан; јер не тражим вољу своју но вољу Оца Који Ме је послао“ (Јн. 5, 19-30). Васкрсење је чудо које може да учини само Бог! Може да оживљује само извор живота. Глас Сина (Христа) ће оживети мртве. Васкрсење ће се остварити речју Божијом, Реч Оца (Христос) рећи ће Своју реч и мртви ће оживети. Васкрсење ће бити свеопште (Јн. 5, 28). Грешници ће васкрснути како би добили уздарје.
„Јер ако мртви не устају, то ни Христос није устао. А ако Христос није устао, узалуд вера ваша; још сте у гресима својим. Онда и они који уснуше у Христу, пропадоше. И ако се само у овоме животу надамо у Христа, јаднији смо од свих људи. Но заиста је Христос устао из мртвих, те постаде првенац оних који су умрли. Јер пошто је кроз човека смрт, кроз човека је и васкрсење мртвих. Јер као што у Адаму сви умиру, тако ће и у Христу сви оживети“ (1 Кор. 15, 16-22).
„А ово кажем, браћо, да тело и крв не могу наследити Царства Божијега, нити распадљивост наслеђује нераспадљивост“ (1 Кор. 15, 50). Сами тело и крв не могу ући у Царство Небеско, потребно је да их оно само прими. Овај текст је против космиста (Циолковског, Вернадског, Фјодорова и других), који су тврдили да је Васкрсење могуће без утицаја Бога, снагом самог човека. То је потпуна бесмислица.
Сила Васкрсења. Овде се показује Чијом силом ће се остварити Васкрсење: „Оживеће мртви Твоји, и моје ће мртво тело устати. Пробудите се, и певајте који станујете у праху; јер је Твоја роса роса на трави, и земља ће изметнути мртваце“ (Ис. 26, 19). Роса је Свети Дух. „Пошаљеш дух Свој, постају, и понављаш лице земљи“ (Пс. 104, 30). „И много оних који спавају у праху земаљском пробудиће се, једни на живот вечни, а други на срамоту и прекор вечни. И разумни ће сјати као светлост небеска, и који многе приведоше к правди као звезде вазда и довека“ (Дан. 12, 2-3). „Не знам како сте се појавили у утроби мојој; нисам вам ја дала дах и живот; нисам ја створила грађу сваког. Дакле, Творац света, Који је створио природу човека и уредио порекло свих, опет ће вам дати дах и живот милостиво, јер сад не штедите сами себе за Његове законе“ (2 Мак. 7, 22-23).
Године васкрслих. Телесно васкрсење је детаљно описано код пророка Језекиља (Јез. 37, 1-12). Васкрсење ће се остварити у истим људским телима. Узраст васкрслих људи ће бити 33 године: „Док не достигнемо сви у јединство вере и познања Сина Божијега, у човека савршена, у меру раста пуноће Христове“ (Еф. 4, 13).
Зашто ће управо Христос судити? За то постоје два разлога: зато што је Он Син човечији и зато што поштујући Сина поштујемо Оца. Син Човечији ће судити да нико не би рекао: „Дао си нам закон, а Сам га ниси испунио.“ А Христос ће рећи: „Погледајте Моје руке! На њима су ране! Ја сам живео вашим животом и зато имам право да вам судим, и као Бог, Који вас је створио, и као човек, који је испунио Закон. Због тога имам права да судим и по стварању и по искупљењу.“
Неће бити могуће сакрити се од Бога. „Видех Господа, а Он стајаше на олтару, и рече: Удари у горњи праг од врата да се затресу довратници, и расцепи их све од врха њихова; а шта остане иза њих побићу мачем; неће утећи између њих ниједан, нити ће се који спасти. Да се закопају у најдоњи крај земље, оданде ће их узети рука Моја; и да изађу на небо, оданде ћу их скинути; и да се сакрију на врх Кармила, наћи ћу их и узећу их оданде; и да се сакрију испред Мојих очију на дно морско, онде ћу заповедати змији да их уједе; да оду у ропство пред непријатељима својим, и онде ћу заповедати мачу да их побије, и обратићу очи Своје њима на зло, а не на добро. Јер Господ Господ над војскама кад се дотакне земље, она се растапа и туже сви који живе на њој, и разлива се сва као река и потапа се као реке мисирске“ (Амос. 9, 1-5).
Сви ће се поклонити Христу после Васкрсења: „Јер све покори под ноге Његове. А када каже да Му је све покорено, очигледно, осим Онога Који Му покори све. А кад Му све покори, онда ће се и сам Син покорити Ономе који Му све покори, да буде Бог све у свему“ (1 Кор. 15, 27-28). Чак ће се и сатана поклонити Христу (не по својој вољи, натераће га анђели): „Господ сатире главу непријатељима Својим и власато теме оног који остаје у безакоњу свом“ (Пс. 68, 21).
Васкрсла тела ће одражавати душу. „Тада ће се праведници засјати као сунце у Царству Оца свог. Ко има уши да чује, нека чује!“ (Мт. 13, 43). Зато се на иконама приказују нимбови – то је будућа слава. „Сеје се тело душевно, устаје тело духовно. Постоји тело душевно и постоји тело духовно“ (1 Кор. 15, 44). Душевни човек је онај чијим телом управља душа, а духовни је онај чијим телом управља Свети Дух.
Са васкрсењем мртвих је повезана промена васељене. „Знајући прво ово да ће у последње дане доћи ругачи који ће живети по својим сопственим жељама, и говорити: Шта је с обећањем Доласка Његова? Јер откако се оци упокојише све стоји тако од почетка стварања. Јер они хотимице губе из вида да небеса бише одавно, и да је земља из воде и од воде саздана речју Божијом. Од којих тадашњи свет, водом потопљен, пропаде. А садашња небеса и земља остављени су Његовом речју за огањ и чувају се за Дан суда и погибељи безбожних људи. Али ово једно немојте превиђати, љубљени, да је један дан пред Господом као хиљада година, и хиљада година као један дан. Не доцни Господ с обећањем, као што неки мисле да доцни; него нас дуго трпи, јер неће да ико пропадне но да се сви покају. А доћи ће Дан Господњи као лопов ноћу, у који ће небеса с хуком проћи, а стихије ће се ужарене распасти и земља и дела што су на њој изгореће. Па кад ће се све ово распасти, какви треба да будете ви у светом владању и побожности, очекујући и желећи да скорије буде долазак Божијега Дана, од кога ће се небеса огњем запаљена распасти и стихије ужарене растопити. Нова пак небеса и нову земљу по обећању Његовом очекујемо, где правда обитава“ (2 Петр. 3, 3-13).
Апостол Петар у овој посланици предсказује појаву еволуциониста и униформиста. Постојала су два света, први је пропао у води, а овај треба да пропадне у ватри. Биће створени ново Небо и нова Земља, које ће Господ створити. Цео свет ће се преобразити и преплавиће га ватра.
Аргументи против оповргавања могућности Васкрсења.
Кремација. Атоми никуда не нестају. Богу није тешко да поново сакупи оно што је уништено. Занимљив је пример Њутона који је у спору с атеистом доказујући могућност Васкрсења честице магнета одвојио од дрвених помоћу магнета. Зар је Бог слабији од магнета?
Бог нема разлога да васкрсава тела, зато што је тело опна, главно је бити чист дух. Ако је Бог Творац свега, није случајно што је створио тела, већ постоји извесна замисао. Често људи кажу да тело смета души да чини добра дела, али ће пре бити обрнуто, душа квари тело. Прво иде помисао, а затим дело.
Неће бити довољно места за све. Биће ново Небо и нова Земља. „Јер, гле, Ја ћу створити нова небеса и нову земљу, и шта је пре било неће се помињати нити ће на ум долазити“ (Ис. 65, 17).
Ако су човека појеле дивље звери, да ли је могуће Васкрсење? „Јер ћу и вашу крв, душе ваше, искати; од сваке ћу је звери искати; из руке самог човека, из руке сваког брата његовог искаћу душу човечију“ (1 Мојс. 9, 5).
Због чега ће бити потребни полни органи ако неће бити размножавања? „Јер о васкрсењу нити се жене нити се удају, него су као анђели Божији на небу“ (Мт. 22, 30). „…а који се удостоје добити онај век и васкрсење из мртвих, нити се жене нити се удају; јер више не могу умрети, јер су као анђели, и синови су Божији када су синови васкрсења“ (Лк. 20, 35-36).
Апостол Павле каже: „Јела су за стомак и стомак за јела, али ће Бог и једно и друго укинути. А тело није за блуд него за Господа, и Господ за тело“ (1 Кор. 6, 13). Неће бити потребе за узимањем хране и размножавањем. Тело има веће способности него што користи, а не мање. Нашим органима је својствена вишефункционалност. На пример, полни органи се у организму користе још и као хормонални. Тела којима буде управљао Дух Свети откриће нове способности наших органа. На пример, човек ће после васкрсења моћи да лети: „Али који се надају Господу, добијају нову снагу, подижу се на крилима као орлови, трче и не сустају, ходе и не море се“ (Ис. 40, 31).
Питања и одговори на тему предавања
Шта је крај света?
Крај света је васкрсење мртвих силом Господа Исуса Христа. „А када дође Син Човечији у слави Својој и сви свети анђели са Њим, тада ће сести на престо славе Своје. И сабраће се пред Њим сви народи, и разлучиће их једне од других као пастир што разлучује овце“ (Мт. 25, 31-32). Сличних места у Светом Писму има много, на пример: (Мк. 8, 38).
Да ли ће Други Христов долазак бити очигледан за све?
Да, биће. „И одмах ће се по невољи тих дана сунце помрачити, и месец своју светлост изгубити, и звезде с неба пасти, и силе небеске покренути се. И тада ће се показати знак Сина Човечијега на небу; и тада ће проплакати сва племена на земљи; и угледаће Сина Човечијега где долази на облацима небеским са силом и славом великом. И послаће анђеле Своје с великим гласом трубним; и сабраће изабране своје од четири ветра, од краја до небеса“ (Мт. 24, 29-31).
Шта ће означити долазак Господа?
Долазак Господа ће значити почетак Судњег дана. „И видех велики, бели престо, и Онога што седи на њему, од Чијега лица побеже земља и небо, и места им се не нађе. И видех мртве, велике и мале, где стоје пред престолом, и књиге се отворише, и друга се књига отвори, која је Књига живота; и беше суђени мртви по делима својим као што је записано у књигама. И море даде мртве који су у њему, и смрт и пакао дадоше мртваце који беху у њима, и бише суђени сваки по делима својим. И смрт и пакао беше бачени у језеро огњено. Ова смрт је друга смрт. И ко се не нађе записан у Књизи живота бачен би у језеро огњено“ (Откр. 20, 11-15).
Чиме ће Суд бити праћен?
Цела Црква ће се објединити у једном тренутку (1 Сол. 4, 15-17). Наступиће крај времена (Откр. 10, 5-7, Зах. 9, 14). Господ ће свакоме узвратити по делима његовим (Пс. 62, 12; Мт. 16, 27; Рим. 2, 6-8; Откр. 2, 23; Откр. 22, 12). Свима ће бити суђено (2 Кор. 5, 10; Рим. 14, 10). Свеопшти суд над људима (Мт. 25, 31-46; Дан. 7, 9-10; Рим. 2, 12-16).
Да ли ће сви мртви васкрснути?
Да. „Јер ако мртви не устају, то ни Христос није устао. А ако Христос није устао, узалуд вера ваша; још сте у гресима својим. Онда и они који уснуше у Христу, пропадоше. И ако се само у овоме животу надамо у Христа, јаднији смо од свих људи. Но заиста је Христос устао из мртвих, те постаде првенац оних који су умрли. Јер пошто је кроз човека смрт, кроз човека је и васкрсење мртвих. Јер као што у Адаму сви умиру, тако ће и у Христу сви оживети“ (1 Кор. 15, 16-22).
Колико година ће имати васкрсли?
Телесно васкрсење је детаљно описано код пророка Језекиља (Јез. 37, 1-12). Васкрсење ће бити у истим људским телима. Узраст васкрслих људи ће бити 33 године: „Док не достигнемо сви у јединство вере и познања Сина Божијега, у човека савршена, у меру раста пуноће Христове“ (Еф. 4, 13).
Зашто ће судити управо Христос?
За то постоје два разлога: зато што је Он Син човечији и зато што поштујући Сина поштујемо Оца. Син Човечији ће судити да нико не би рекао: „Дао си нам закон, а Сам га ниси испунио.“ А Христос ће рећи: „Погледајте Моје руке! На њима су ране! Ја сам живео вашим животом и зато имам право да вам судим, и као Бог, Који вас је створио, и као човек, који је испунио Закон. Због тога имам права да судим и по стварању и по искупљењу!“