550. КАКО СВЕТО ПИСМО УЧИ ДА СЕ ОДНОСИМО ПРЕМА РОДИТЕЉИМА?
Пета заповест прописује нарочите обавезе према родитељима и учи о томе да их треба поштовати:
1) односити се према њима са поштовањем;
2) покоравати им се;
3) неговати их и пазити у време болести и старости;
4) после њихове смрти, као и за живота, молити се за спасење њихових душа и тачно испуњавати њихова завештања која не противрече Закону Божијем и грађанском закону (2. Мак. 12, 4344; Јер. 35,1819; Преп. Јован Дамаскин, Слово о упокојенима).
551. КОЛИКО ЈЕ ТЕЖАК ГРЕХ НЕПОШТОВАЊА РОДИТЕЉА?
О тежини греха непоштовања према родитељима треба расуђивати на следећи начин. Колико је лако и природно волети и поштовати родитеље, којима дугујемо живот, толико је тежак грех не поштовати их. Зато је по Закону Мојсејевом за псовање оца или мајке изрицана смртна казна (2. Мојс. 21,16).
552. ЗАШТО ЈЕ ПЕТОЈ ЗАПОВЕСТИ СЈЕДИЊЕНО И ОБЕЋАЊЕ О БЛАГОСТАЊУ И ДУГОВЕЧНОМ ЖИВОТУ?
Заповест о поштовању родитеља прати обећање спокојног и дуговечног живота. Ово је учињено зато да би очигледна награда још више подстакла на испуњавање те заповести на којој почива поредак најпре породичног, а потом и друштвеног живота.
553. НА КОЈИ НАЧИН СЕ ИСПУЊАВА ОБЕЋАЊЕ БЛАГОСТАЊА И ДУГОВЕЧНОСТИ?
Ово обећање се испуњава на следећи начин. Примери древних патријараха или праотаца показују да Бог родитељском благослову даје нарочиту силу (1. Мојс. 27). Очински благослов утврђује дом деце (Сир. 3,9). Бог, по премудром и праведном Своме Промислу, на земљи нарочито чува живот оних који поштују родитеље и помаже им, а као савршену награду за савршену добродетељ дарује им бесмртни и блажени живот у Небеском Отачаству
554. ЗАШТО СЕ У ЗАПОВЕСТИМА О ЉУБАВИ ПРЕМА БЛИЖЊЕМ ПРЕ СВЕГА ПОМИЊУ РОДИТЕЉИ?
Међу заповестима у којима се захтева љубав према ближњима, најпре се помињу родитељи, јер су нам родитељи природно најближи.
555. КОГА ОСИМ РОДИТЕЉА ТРЕБА ДА ПОШТУЈЕМО?
У петој заповести под „родитељи“ треба подразумевати све оне који према нама заузимају место родитеља.
556. КО НАМ МОЖЕ БИТИ УМЕСТО РОДИТЕЉА?
Уместо родитеља ми имамо:
1) царску власт[1], и Отачаство, јер је царство велика породица у којој смо сви ми – деца нашег Отачаства;
2) духовне пастире и учитеље, који нас учењем и Светим Тајнама рађају за духовни живот и васпитавају нас у њему;
3) старије по узрасту;
4) наше добротворе;
5) старешине.
557. КАКО СВЕТО ПИСМО ГОВОРИ О ПОШТОВАЊУ ГОСПОДАРА?
Свето Писмо овако говори о царској власти: Свака душа да се покорава властима које владају, јер нема власти да није од Бога, а власти што постоје од Бога су установљене. Зато ко се противи власти, противи се уредби Божијој(Римљ. 13, 12).
Јер је слуга Божији теби за добро. Ако ли зло чиниш бој се, јер не носи мача узалуд, jep је Божији слуга, осветник, да излије гнев на онога који зло чини (Римљ. 13, 4).
Зато је потребно покоравати се не само због гнева, него и због савести (Римљ. 13,5).
Бој се Бога, сине мој, и цара, и ни једном се од њих не противи(Прич. 24, 21).
Подајте, дакле, царево цару, и Божије Богу (Мт. 22,21).
Бога се бојте, цара поштујте (1. Петр. 2,17).
558. КОЛИКО ДАЛЕКО ТРЕБА ДА СЕ РАСПРОСТИРЕ НАША ЉУБАВ ПРЕМА ГОСПОДАРУ И ОТАЏБИНИ?
Наша љубав према Отачаству треба да иде до спремности да за њу положимо свој живот (Јн. 15, 13).
559. КАКО СВЕТО ПИСМО ГОВОРИ О ПОШТОВАЊУ ПАСТИРА И ДУХОВНИХ УЧИТЕЉА?
О поштовању према пастирима и учитељима Свето Писмо говори овако: Слушајте старешине своје и повинујте им се, jep они бдију над душама вашим, пошто ће одговарати за њих, да би то с радошћу чинили а не са уздисањем, јер вам ово не би било од користи (Јевр. 13, 17).
560. КАКО СВЕТО ПИСМО ГОВОРИ О ПОШТОВАЊУ СТАРИЈИХ ПО УЗРАСТУ?
У Светом Писму постоји нарочито упутство о поштовању старијих по узрасту, исто као родитеља. Апостол Павле пише апостолу Тимотеју: Старца не карај, него га саветуј као оца; младиће као браћу; старице као матере (1. Тим. 5,1 2). Пред седом главом устани, и поштуј лице старчево, и бој се Бога својега (3. Мој. 19, 32).
561. КАКО СВЕТО ПИСМО ГОВОРИ О ПОШТОВАЊУ ДОБРОТВОРА?
Да добротворе треба поштовати као родитеље, могуће је уверити се на примеру Самог Господа Исуса Христа, Који беше послушан Јосифу без обзира на то што Јосиф није био Његов прави отац, него само васпитач (Лк. 2, 51).
562. КОГА ЈОШ ТРЕБА ДА ПОШТУЈЕМО КАО РОДИТЕЉЕ?
Постоје још и претпостављени, које треба поштовати одмах иза родитеља, слично као њих. То су они који се уместо родитеља старају о нашем васпитању, тј. старешине у училиштима и наставници; затим они који нас штите од нереда и несигурности у друштву, тј. грађанске власти; оне који нас штите силом закона, тј. судије; оне којима је царска власт поверила чување и заштиту друштвене безбедности од непријатеља, тј. војне старешине.
563. КАКО СВЕТО ПИСМО ГОВОРИ О ПОШТОВАЊУ СТАРЕШИНА?
У Светом Писму се о обавезама према старешинама каже: Подајте, дакле, свакоме што сте дужни: коме порезу – порезу, коме царину – царину, коме страх – страх, коме част част (Римљ. 13,7).
564. Свето Писмо овако говори о потчињености слугу господарима: Робови, будите послушни својим господарима по телу, као Христу, са страхом и трепетом. у простоти срца својега, не радећи само привидно као да угађате људима, него као слуге Христове, творећи вољу Божију од срца (Еф. 6, 56). Слуге, будите покорни са сваким страхом господарима, не само добрима и благима него и грубима (1. Петр. 2, 18).
565. КАКВЕ ОБАВЕЗЕ СЕ ОДРЕЂУЈУ У ОДНОСИМА СА ДЕЦОМ?
Свето Писмо прописује и обавезе према деци, које одговарају обавезама према родитељима. Не раздражујте децу своју, него их подижите у васпитању и науци Господњој (Еф. 6, 4).
566. КАКО СВЕТО ПИСМО ГОВОРИ О ОДНОСУ ДУХОВНИХ ПАСТИРА ПРЕМА СВОЈОЈ ПАСТВИ?
Свето Писмо о дужности пастира према духовној пастви говори овако: Чувајте стадо Божије, које вам је поверено, и надгледајте га, не принудно, него добровољно, и по Богу, не због нечасног добитка, него од срца; нити као да господарите наследством Божпјим; него будите углед стаду (1. Петр. 5, 23).
567. КАКО СВЕТО ПИСМО ГОВОРИ О ОБАВЕЗАМА СТАРЕШИНА И ОНИХ КОЈИ ВЛАДАЈУ?
О дужностима старешина и оних који владају Свето Писмо говори овако: Господари, правду и једнакост указујте слугама, знајући да и ви имате Господа на небесима (Кол. 4,1).
568. КАКО ТРЕБА ПОСТУПИТИ КАДА СЕ ОД НАС ТРАЖИ НЕШТО ШТО ЈЕ ПРОТИВНО СВЕТОМ ПИСМУ?
Ако се догоди да родитељи или старешине захтевају нешто противно вери или закону Божијем, онда им треба рећи оно што су Апостоли рекли јудејским старешинама: Судите, је ли право пред Богом да слушамо вас више него Бога (Дап.4,19).
569. КАКО СЕ НАЗИВА ВРЛИНА КОЈУ ОД НАС ЗАХТЕВА ПЕТА ЗАПОВЕСТ?
Особина или врлина коју захтева пета заповест назива се послушношћу.
ПИТАЊА ЗА ОВАЈ ЧАС:
1. КАКО СВЕТО ПИСМО УЧИ ДА СЕ ОДНОСИМО ПРЕМА РОДИТЕЉИМА?
2. КОЛИКО ЈЕ ТЕЖАК ГРЕХ НЕПОШТОВАЊА РОДИТЕЉА?
3. ЗАШТО ЈЕ ПЕТОЈ ЗАПОВЕСТИ СЈЕДИЊЕНО И ОБЕЋАЊЕ О БЛАГОСТАЊУ И ДУГОВЕЧНОМ ЖИВОТУ?
4. НА КОЈИ НАЧИН СЕ ИСПУЊАВА ОБЕЋАЊЕ БЛАГОСТАЊА И ДУГОВЕЧНОСТИ?
5. ЗАШТО СЕ У ЗАПОВЕСТИМА О ЉУБАВИ ПРЕМА БЛИЖЊЕМ ПРЕ СВЕГА ПОМИЊУ РОДИТЕЉИ?
6. КОГА ОСИМ РОДИТЕЉА ТРЕБА ДА ПОШТУЈЕМО?
7. КО НАМ МОЖЕ БИТИ УМЕСТО РОДИТЕЉА?
8. КАКО СВЕТО ПИСМО ГОВОРИ О ПОШТОВАЊУ ГОСПОДАРА?
9. КОЛИКО ДАЛЕКО ТРЕБА ДА СЕ РАСПРОСТИРЕ НАША ЉУБАВ ПРЕМА ГОСПОДАРУ И ОТАЏБИНИ?
10. КАКО СВЕТО ПИСМО ГОВОРИ О ПОШТОВАЊУ ПАСТИРА И ДУХОВНИХ УЧИТЕЉА?
11. КАКО СВЕТО ПИСМО ГОВОРИ О ПОШТОВАЊУ СТАРИЈИХ ПО УЗРАСТУ?
12. КАКО СВЕТО ПИСМО ГОВОРИ О ПОШТОВАЊУ ДОБРОТВОРА?
13. КОГА ЈОШ ТРЕБА ДА ПОШТУЈЕМО КАО РОДИТЕЉЕ?
14. КАКО СВЕТО ПИСМО ГОВОРИ О ПОШТОВАЊУ СТАРЕШИНА?
15. КАКВЕ ОБАВЕЗЕ СЕ ОДРЕЂУЈУ У ОДНОСИМА СА ДЕЦОМ?
16. КАКО СВЕТО ПИСМО ГОВОРИ О ОДНОСУ ДУХОВНИХ ПАСТИРА ПРЕМА СВОЈОЈ ПАСТВИ?
17. КАКО СВЕТО ПИСМО ГОВОРИ О ОБАВЕЗАМА СТАРЕШИНА И ОНИХ КОЈИ ВЛАДАЈУ?
18. КАКО ТРЕБА ПОСТУПИТИ КАДА СЕ ОД НАС ТРАЖИ НЕШТО ШТО ЈЕ ПРОТИВНО СВЕТОМ ПИСМУ?
19. КАКО СЕ НАЗИВА ВРЛИНА КОЈУ ОД НАС ЗАХТЕВА ПЕТА ЗАПОВЕСТ?
[1] Руску реч „государственаја власт“ овде смо превели као „царска“, јер реч „государство“, према тумачењу Вл. Даља, означава „царство, империју, краљевство – земљу под управом господара“, док је „государ“ – „световнн поглавар, владар: император. цар, краљ или кнез“. Уосталом, и Свети Филарет је живео у време када је у Русији постојала од Бога помазана царска власт. Наравно, „государственаја“ смо могли да преведемо и као „државна власт“, и не бисмо погрешили, али не бисмо ни сасвим тачно погодили смисао онога о чему Светитељ говори, будући да државна власт може бити и власт антихриста, што се стварно и збило у Русији после 1917-те године, а антихристова власт Хришћанима никако не може да замени родитеље (прим. прев.).