236. У КОМ СМИСЛУ ЈЕ СВЕТИ ДУХ НАЗВАН ГОСПОДОМ?
Дух Свети се назива Господом, тј. Истинским Богом, исто онако као и Син Божији.
237. О овоме Свето Писмо сведочи речима којима је Апостол Петар оптужио Ананију: Зашто испуни сатана срце твоје да слажеш Духу Светоме?И даље: Ниси слагао људима него Богу (Дап. 5, 34).
238. ЗАШТО ЈЕ СВЕТИ ДУХ НАЗВАН ЖИВОТВОРНИМ?
Дух Свети се назива Животворним, што треба схватити тако да Он заједно са Богом Оцем и Сином даје живот сваком створењу, док људима даје и духовни живот. Ако се ко не роди водом и Духом, не може ући у Царство Божије (Јн. 3,5).
239. ШТА ЗНАМО О ИСХОЂЕЊУ СВЕТОГ ДУХА?
То да Дух Свети исходи од Оца знамо из речи Самог Господа Исуса Христа: А када дође Утешитељ, Кога ћу вам послати од Оца, Дух Истине, Који од Оца исходи, Он ће сведочити за Мене (Јн. 15, 26).
240. ДА ЛИ МОЖЕ ПОСТОЈАТИ ДРУГО УЧЕЊЕ О ИСХОЂЕЊУ СВЕТОГ ДУХА?
Учење о исхођењу Духа Светога од Оца не може да буде подвргнуто било каквој измени или допуни. Као прво, зато што Православна Црква овим учењем буквално понавља речи Самог Исуса Христа. Као друго, због тога што је Други Васељенски Сабор, коме је главни предмет било утврђивање истинитог учења о Духу Светом, ово учење без сумње изложио на задовољавајући начин у Символу вере. Саборна Црква је ово признала тако изричито, да је Трећи Васељенски сабор својим седмим правилом забранио састављање новог Символа вере. Преподобни Јован Дамаскин стога пише: „За Духа Светога кажемо да је од Оца и називамо га Духом Очевим. Да је Дух, међутим, од Сина, то не говоримо, али га називамо Духом Синовљевим“ („Тачно изложење вере православне“, књ. 1, гл. 8, стр. 165).
241. КОЈИ СТЕПЕН ПОКЛОЊЕЊА ПРИЛИЧИ СВЕТОМ ДУХУ?
Духу Светом доликује поклоњење и прослављање заједно са Оцем и Сином. Ово се види из тога што је Исус Христос заповедио ученицима да крштавају у Име Оца и Сина и Светога Духа (Мт. 28,19).
242. ЗАШТО ЈЕ РЕЧЕНО ДА ЈЕ СВЕТИ ДУХ „ГОВОРИО КРОЗ ПРОРОКЕ“?
У Символу вере је речено да је Дух Свети говорио кроз Пророке. Ово је речено да би се разоткрили неки лажни учитељи који су говорили како књиге Старога Завета нису биле написане Духом Светим.
243. Свето Писмо сведочи о томе да је кроз пророке говорио управо Дух Свети. Апостол Петар пише: Никад пророштво не настаде човечијом вољом, него покретани Духом Светим говорише Свети Божији људи (2. Петр. 1, 21).
Свети Василије Велики овако говори о начину на који је Дух Свети давао Откровење пророцима: „На који начин су пророковале чисте и просветљене душе? Поставши као огледало Божијег дејства, они су показивали у себи јасну, непомрачену телесним страстима слику. Јер Дух Свети пребива у свему, али сопствену силу Своју открива у онима који су чисти од страсти, а не у онима код којих је владар душе (то јест ум – о.Данил) помрачен греховним нечистоћама… када душа, посветивши себе сваком подвигу врлине, снажном љубављу према Богу непрестано чува у себи запечаћено сећање на Бога и на тај начин чини као да Бог живи у њој. Тада, од снажног стремљења и неизрециве љубави према Богу, поставши богонадахнута постаје достојна пророчког дара, јер Бог даје Божанску силу и отвара душевне очи за уразумљење виђења која је Њему угодно да дарује… Неки говоре да су они пророковали у иступљењу тако да је људски дух био замрачен Духом. Међутим, противно је обећању наиласка Божијег да се богонадахнути представља као човек који је сишао са ума, тако да био он, када се испуни Божијих поука, излазио из сопственог разума и када доноси корист другим, сам не би имао никакве користи за сопствене речи. И уопште, да ли има везе са разумом, да Дух премудрости чини човека као лишеним ума и Дух знања уништава разумност у човеку? Међутим, светлост не ствара слепило, већ напротив, побуђује силу вида дану од природе. И Дух не ствара помрачење у душама, већ напротив, побуђује ум, очишћен од греховних нечистоћа, на сагледавање мисленог“ (Беседе на књигу пророка Исаију, 1).
244. ДА ЛИ ЈЕ СВЕТИ ДУХ ГОВОРИО ПРЕКО АПОСТОЛА?
Дух Свети је говорио и преко Апостола. Апостол Петар каже: Њима се откри да не себи, него вама служаху у оном што вам се сад јави преко оних који вам проповедаху јеванђеље Духом Светим посланим с Неба (1. Петр. 1, 12).
245. ЗАШТО СЕ О АПОСТОЛИМА НЕ ГОВОРИ У СИМВОЛУ ВЕРЕ?
Апостоли у Символу вере нису поменути зато што у време када је Символ састављан нико није ни сумњао у богонадахнутост Апостола.
246. КАКО СЕ СВЕТИ ДУХ ОТКРИВАО ЉУДИМА?
Дух Свети се људима открио на нарочит начин. Он је сишао на Апостоле у виду огњених језика педесетог дана по Васкрсењу Христовом.
247. ДА ЛИ СЕ ДУХ СВЕТИ И У НАШЕ ВРЕМЕ ДАЈЕ?
Дух Свети се и сада даје свим истинским Хришћанима. Не знате лида сте храм Божији и да Дух Божији обитава у вама?(1. Кор. 3, 16).
248. КАКО МОЖЕМО ПОСТАТИ ПРИЧАСНИЦИ СВЕТОМ ДУХУ?
Причасник Духа Светога може се постати кроз усрдну молитву или кроз Свете Тајне. Када дакле ви, зли будући, умете добре даре давати деци својој, колико ће више Отац ваш небески дати Духа Светога онима који ишту од Њега! (Лк. 11,13).
А кад се јави доброта и човекољубље Бога, Спаситеља нашега, не за дела праведна која ми учинисмо, него по Својој милости спасе нас бањом новога рођења и обновљења Духом Светим, Kojeгa изли на нас обилно кроз Исуса Христа Спаситеља нашега (Тит. 3,46).
249. КОЈИ СУ ГЛАВНИ ДАРОВИ СВЕТОГ ДУХА?
Свети пророк Исаија указује на седам дарова Духа Светога: дух страха Божијег, дух познања, дух силе, дух савета, дух разума, дух мудрости, дух Господњи, или дар побожности и најузвишенијег надахнућа (Иса. 11,13).
Преподобни Јован Дамаскин овако пише о Божанству Светог Духа: „Исто тако верујемо и у једнога Духа Светога, Господа Животворнога, Који од Оца исходи и у Сину почива, Којега са Оцем и Сином заједно поштујемо и заједно славимо, као једносуштнога и савечнога са Оцем; верујемо у Духа Који је од Оца, у Духа праведног, управитељног, извора мудрости, живота и освећења, у Онога Који заједно са Оцем и Сином постоји и исповеда се као Бог, те нествореног, потпуног, Саздатеља, Сведржитеља, сведелатног, свесилног, безгранично силног, који влада свом творевином а да над њим нико не влада, Који обожује, а не бива обожен, све испуњава не бивајући испуњен, у коме се заједничари а да он сам не заједничари у другима, освећује не бивајући освештан. У Услишитеља Који свачије молбе прима, Који је по свему једнак Оцу и Сину, Који од Оца исходи и даје се кроз Сина и од сваке твари бива примљен, и Који собом ствара и осуштаствује, освећује и утврђује сву твар; Који је ипостасан, односно постоји са властитом ипостаси и то нераздељив и неодвојив од Оца и Сина, и има све што има Отац и Син, осим нерођености и рођености. Јер Отац је, наиме, безузрочан и нерођен – јер није ни од кога; пошто Сам из Себе има биће, нити ишта има што долази од другога, већ је Он Сам почетак и узрок начина постојања свега. Док Син има своје постојање рођењем од Оца, дотле Дух Свети, иако је и Он од Оца, има своје постојање не рођењем, него исхођењем. А да, пак, постоји разлика између рођења и исхођења, то смо сазнали, али у чему је разлика, нисмо сазнали. (Знамо само то да се) и рођење Сина и исхођење Светог Духа дешава истовремено.
Све оно, дакле, што имају Син и Дух, то од Оца имају, па чак и само Биће, те ако нема Оца, нема ни Сина ни Духа. И ако Отац нешто нема, то нема ни Син нити Дух. А кроз Оца, односно постојањем Оца постоје Син и Дух. Све што Син и Дух имају, кроз Оца имају, односно, јер Отац то има, осим нерођености, рађања и исхођења. Јер се те три свете ипостаси међусобно разликују само по овим ипостасним својствима, не по суштини, него нераздељиво се делећи по својству посебне ипостаси.
ПИТАЊА ЗА ОВАЈ ЧАС:
1. У КОМ СМИСЛУ ЈЕ СВЕТИ ДУХ НАЗВАН ГОСПОДОМ?
2. ЗАШТО ЈЕ СВЕТИ ДУХ НАЗВАН ЖИВОТВОРНИМ?
3. ШТА ЗНАМО О ИСХОЂЕЊУ СВЕТОГ ДУХА?
4. ДА ЛИ МОЖЕ ПОСТОЈАТИ ДРУГО УЧЕЊЕ О ИСХОЂЕЊУ СВЕТОГ ДУХА?
5. КОЈИ СТЕПЕН ПОКЛОЊЕЊА ПРИЛИЧИ СВЕТОМ ДУХУ?
6. ЗАШТО ЈЕ РЕЧЕНО ДА ЈЕ СВЕТИ ДУХ „ГОВОРИО КРОЗ ПРОРОКЕ“?
7. ДА ЛИ ЈЕ СВЕТИ ДУХ ГОВОРИО ПРЕКО АПОСТОЛА?
8. ЗАШТО СЕ О АПОСТОЛИМА НЕ ГОВОРИ У СИМВОЛУ ВЕРЕ?